Tijdens zijn meest recente algemene audiëntie op 23 februari 2022 heeft paus Franciscus een speciale oproep gedaan tot gebed voor vrede, waarbij hij de wereld heeft opgeroepen voor Oekraïne te bidden en Aswoensdag te wijden als een speciale dag van gebed en vasten.

Mijn hart doet pijn bij de verslechterende situatie in Oekraïne. Ondanks de diplomatieke inspanningen van de afgelopen weken openen zich steeds alarmerende scenario's. Net als ik voelen veel mensen over de hele wereld angst en bezorgdheid. Opnieuw wordt de vrede van allen bedreigd door partijbelangen. Ik zou een beroep willen doen op degenen met politieke verantwoordelijkheid om hun geweten serieus te onderzoeken voor God, die de God is van vrede en niet van oorlog; die de Vader is van allen, niet slechts van sommigen, die wil dat wij broeders zijn en geen vijanden. Ik bid dat alle betrokken partijen zich onthouden van elke actie die de mensen nog meer leed zou bezorgen, het samenleven van naties zou destabiliseren en het internationaal recht in diskrediet zou brengen.

En nu zou ik een beroep willen doen op iedereen, zowel gelovigen als niet-gelovigen. Jezus leerde ons dat de duivelse zinloosheid van geweld beantwoord wordt met Gods wapens, met gebed en vasten. Ik nodig iedereen uit om 2 maart aswoensdag een dag van vasten voor de vrede te maken. Ik moedig gelovigen op een bijzondere manier aan om zich op die dag intens te wijden aan gebed en vasten. Moge de Koningin van de Vrede de wereld behoeden voor de waanzin van oorlog.

Kardinaal Pietro Parolin, staatssecretaris, legde vandaag 24 februari 2022, de volgende verklaring af aan Vatican Media:

In het licht van de huidige ontwikkelingen in de crisis in Oekraïne, zien we nog duidelijker de actualiteit van de duidelijke en oprechte oproep die de Heilige Vader gisteren deed aan het einde van de Algemene Audiëntie. De paus sprak van "groot verdriet", "angst en bezorgdheid". Hij drong er ook bij alle betrokken partijen op aan "zich te onthouden van elke actie die de mensen nog meer leed zou bezorgen, het samenleven tussen naties zou destabiliseren en het internationaal recht in diskrediet zou brengen".

Deze oproep heeft een dramatische urgentie gekregen na het begin van Russische militaire operaties op Oekraïens grondgebied. De tragische scenario's waar iedereen bang voor was, worden werkelijkheid. Toch is er nog tijd voor goodwill, is er nog steeds ruimte voor onderhandeling, is er nog steeds een plaats voor de uitoefening van een wijsheid die de overheersing van partijdige belangen kan voorkomen, de legitieme aspiraties van iedereen kan vrijwaren en de wereld kan behoeden voor de dwaasheid en verschrikkingen van de oorlog.

Als gelovigen verliezen we de hoop niet op een sprankje geweten van degenen die het lot van de wereld in handen hebben. En we blijven bidden en vasten - zoals we komende Aswoensdag zullen doen - voor vrede in Oekraïne en in de hele wereld.

Steun:

• Kerk in Nood op rekeningnummer BE91 4176 0144 9176 met vermelding 438-02-79 Oekraïne
  • Caritas Oekraïne op rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met vermelding 4147 Oekraïne

We bieden een aantal gebeden aan die u kunt gebruiken thuis, in uw vereniging of in de gemeenschappen waar u samenkomt.

Gebedskaarten (klik en downloaden):

Laten we ook aansluiten bij de oproep van paus Franciscus tot gebed en vast om vrede komende aswoensdag 2 maart 2022.

aswoensdag 2022

U vindt hier het volgboekje van de Aswoensdagviering.

Gebed oorlog Oekraine 2a - Mariaparochie
Gebed oorlog Oekraine 3b - Mariaparochie
Gebed oorlog Oekraine 2b - Mariaparochie
Gebed oorlog Oekraine 1a-Mariaparochie
Gebed oorlog Oekraine 3a- Mariaparochie
Gebed oorlog Oekraine 1b - Mariaparochie
Oekraïne - Rusland
We zijn geschokt door de aannval en de oorlog in Oekraïne. Laten we samen bidden tot de God van de Vrede, de Barmhartige, en Hem vragen om de mensen in Oekraïne en Rusland nabij te zijn.
Bidden we ook tot Maria, de koning van de Vrede.