Bij dit plechtig feest van Maria ten Hemel Opgenomen gaan onze gedachten ook naar Lourdes te Frankrijk. Wie er ooit is geweest, zal ongetwijfeld opgemerkt hebben hoe er naast de vele zieken en ouderen, heel wat jongeren steeds aanwezig zijn. Jeugdigen die zich thuis voelen in Lourdes en tijdens hun vrije tijd zich ten dienste stellen van de zieke broeders en zusters.  De ontmoeting met deze jongeren uit zoveel verschillende landen geeft me moed in mijn geloof dat ik graag met anderen wil delen.

1. Maria is een goede lerares die met haar groot geloof een frisse adem kan geven tot een optimisme voor de wereld, wanneer we ons geloof willen uitdragen. Geen valse bescheidenheid, maar een speelse en eerlijke houding tegenover anderen over waaruit we leven, zonder schaamte en zonder opdringerigheid. Een liefdevol geloof dat een oneindig vertrouwen heeft in Christus. Dat is Maria’s geloof en het moge ook het onze zijn.

2. Vanaf de grot van Massabielle, verscheen de H. Maagd aan Bernadette. Zichzelf openbarend als diegene die ‘vol van genade’ is, vroeg ze om gebed en toewijding.  Aan Bernadette toonde ze een bron van water en vroeg haar ervan te drinken.  Deze bron van water is ondertussen een symbool geworden van Lourdes en van zoveel Mariaoorden. Een bron van levend water zoals Christus voor ieder wil zijn die zich tot Hem richt.
Ons christelijk leven is als een bron van leven. Maria is de eerste omdat te bewaren. Maria heeft steeds haar trots afgelegd, een oproep die we ook terugvinden in het Magnificat. In nederigheid heeft ze geleerd om de ontferming van haar Zoon te ontvangen. Als bij een morgenstond werd de gemeenschap van liefde geboren.

3. Wanneer we mediteren over het mysterie van de menswording van Jezus, kunnen we ons steeds richten tot Maria. Zij heeft veel in haar hart bewaard en ze kan elk van ons beschermen, de Kerk en de wereld. Ik nodig ieder dan ook uit je toe te vertrouwen aan de liefdevolle zorg van een moeder die alles meeneemt naar de hemel. Zij bidt voor ons wanneer het mysterie van ons leven te zwaar wordt. Zij draagt zorg zoals zovele moeders zorg dragen voor al wat hen dierbaar is.

Maria bid voor ons, nu en in het uur van onze dood. Amen.

Een zalig hoogfeest van onze Onze-Lieve-Vrouw-ten-hemelopneming aan ieder van u en in het bijzonder aan alle vrouwen die als een moeder voor een ander zijn.

Geert C LEENKNEGT, priester

Vergeet ook Op Weg niet, de reizende Maria Expo met beeldjes van Els De Coker, te bezoeken in de kerk van Buggenhout elke namiddag van 14 tot 16 uur en donderdag van 10 tot 12 uur. Bezoekers kunnen dan zelf een beeldje bewerken met goueden accenten, om op die manier hun verbondenheid met Maria uit te drukken. Het gepersonaliseerde beeldje wordt telkens toegevoegd aan de collectie.

OLV Hemelvaart