Verbondenheid

De Goede Week moet niet gevierd worden uit religieuze verplichting, maar vanuit vanharte gelegenheid zoeken om met Jezus de gebeurtenissen van deze week te volgen, te beleven en mee te vieren doorheen verbondenheid, verraad, lijden en sterven tot de verlossing die ons wordt gebracht. Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar Jezus, is het vieren van de Goede Week een goede gelegenheid om vragen te stellen en antwoorden te zoeken over wie Hij is, wat Zijn offer betekent en hoe Zijn geschenk de mensheid beïnvloedt. Als christenen de Goede Week vieren, zetten we ons apart voor Hem en wijden we onze tijd aan Hem. Onze observatie geeft Hem de glorie en eer die Hij verdient, voor het geschenk van het leven dat we krijgen om te leven.

Alle kerken in onze Mariaparochie

Al heel vroeg in de jaren ’80 is er vanuit Rome de richtlijn gekomen om deze vieringen niet in alle kerken te laten plaatsvinden, maar verbonden in een aantal centrale kerken. In onze Mariaparochie hebben we de vieringen zo gespreid dat er minstens in elke kerk een viering doorgaat.

Geen verdeeldheid

We hopen oprecht dat de vieringen in de Goede Week en de paasdiensten als één gemeenschap kunnen gevierd worden. Verdeeldheid in de kerken in onze Mariaparochie is geen goeie zaak. Een aantal van de vieringen in de Goede Week kunnen nu eenmaal ook niet zonder de eucharistie gevierd worden en dus ook niet zonder de priester. In die zin zijn de enige geldige vieringen deze die op de kalender staan zoals ze hier worden gepubliceerd. We vragen uitdrukkelijk dat geen enkele alternatieve viering deze week doorgaat in een van onze kerken.

Wat vieren we nu in het Triduum Sacrum of het Paastriduum?

Witte Donderdag. Op die donderdag gaf Jezus Zijn leerlingen een nieuw gebod, daarom zou het niet slecht zijn om eerder de namen Gebodsdonderdag of Mandaatdonderdag te gebruiken. In het Nederlands gebruiken we de term Wit. Het woord Gebod of Mandaat in deze context wordt door Jezus gebruikt nadat Hij de voeten van Zijn vrienden had gewassen.

“Ik geef jullie een nieuw gebod, dat jullie elkaar liefhebben: zoals ik jullie heb liefgehad, moet ook jullie elkaar liefhebben.” -Johannes 13:34

Niemand kende liefde zoals de opofferende en onzelfzuchtige liefde van Jezus voor het kruis. Dus een nieuw gebod om opofferend en onbaatzuchtig lief te hebben.

Aan de eerste viering van de Drie Heilige Dagen ligt het joodse Pasen ten grondslag. Het bevrijdende verhaal van de Exodus is leidend voor Jezus en zijn kleine kring van metgezellen. Jezus kleurt dit verhaal geheel eigen in. Daarom kiest de Traditie om op deze avond – tijdens de maaltijd met het oog op Pasen - de voetwassing, het gebaar van uiterste dienstbaarheid, centraal te stellen (door de covidmaatregelen is dit voor dit jaar nog niet toegestaan). Dat is het voorbeeld dat ons is gegeven!

Goede Vrijdag

Sommigen hebben gedebatteerd waar de naam Goede Vrijdag vandaan kwam. Sommige christelijke tradities hanteren deze benadering: in het Duits wordt de dag bijvoorbeeld Karfreitag genoemd, of "Droevige Vrijdag". In het Engels wordt gedebatteerd over de oorsprong van de term 'Good': sommigen geloven dat het is voortgekomen uit een oudere naam, 'God's Friday'. Ongeacht de oorsprong is de naam Goede Vrijdag volkomen toepasselijk omdat het lijden en de dood van Jezus, hoe verschrikkelijk het ook was, het dramatische hoogtepunt markeerde van Gods plan om zijn volk van hun zonden te redden.

Het wordt Goede Vrijdag genoemd omdat Jezus door de dood van Jezus het laatste, volledige offer voor onze zonden werd. We hadden onze zonden niet kunnen wissen. Onze handen zouden een leven lang voor altijd bevlekt zijn met elke zonde. Maar Jezus verbrak de banden van dood en zonde!

Stille Zaterdag

Er zijn verschillende theorieën over waar de ziel van Jezus zich bevond tussen Zijn dood aan het kruis en Zijn opstanding. De Bijbel zegt niet echt veel over waar Hij is. Uit Zijn verklaring aan de misdadiger aan het kruis, "u zult vandaag met mij in het paradijs zijn", kunnen we alleen maar aannemen dat Hij op Stille Zaterdag in de aanwezigheid van Zijn Vader in de hemel was. Sommige tradities noemen deze dag ook Zwarte Zaterdag een mooiere naam zou Heilige Zaterdag kunnen zijn.

Paaszondag

Op Paaszondag stond Jezus op uit de dood en vervulde daarmee de profetie. Vroeg in de ochtend keerden de vrouwen die de specerijen hadden bereid voor de sabbat terug naar het graf van Jezus en vonden het leeg. Maria Magdalena arriveerde als eerste.

De paaswake die aan Pasen voorafgaat is een lange vigilie, een lange woorddienst, waaraan een eucharistie wordt gekoppeld. Gedurende de lange woorddienst worden in principe het scheppingsverhaal Genesis 1,1-2,2, de uittocht uit Egypte en de tocht door de woestijn Exodus 14,15-15,1, de bekering van de zondaar en Gods vergeving in Jesaja 55,1-11, God verlossend en bevrijdend optreden in Romeinen 6,3-11 en het lege graf Lucas 24,1-12 gelezen. Het zou symbolisch rijk zijn om bv. het eerste deel van de paaswake voor middernacht te kunnen houden en het paasgedeelte na middernacht.

Ik hoop oprecht dat de paasdiensten als één gemeenschap kunnen gevierd worden.

Geert C. Leenknegt en de leden van de parochieploeg

priester