vaccineren
Tijdens de bespreking binnen de parochieploeg over het heropstarten van vieringen, rekeninghoudend met de maatregelen om besmettingen te vermijden, kwam de gedachte ter sprake over vaccinaties en de verantwoordelijkheid daarin.

De leden van de ploeg moedigen iedereen aan zich te laten vaccineren, omdat we niet alleen de morele verantwoordelijkheid hebben om voor onze eigen gezondheid en die van ons gezin te zorgen; we hebben ook een verantwoordelijkheid jegens andere mensen.

Belang voor iedereen

Zorg dragen voor het algemeen welzijn. Dat zou een rol moeten spelen in elke morele beslissing die wij nemen. Deze morele vraag kunnen we niet alleen aan de basis van de individuele keuze overlaten. We horen wel eens: ‘Ik wil het vaccin niet hebben. Ik denk dat er iets mis is met het vaccin.’ Ik denk dat het een veel breder probleem is. Onze verantwoordelijkheid tegenover het algemeen welzijn moeten we durven overwegen. Dat zou een rol moeten spelen in elke morele beslissing die wij nemen.

Foute informatie

Via verschillende kanalen horen en lezen we over desinformatie over vaccins, verspreid door gewone mensen en zelfs enkele verantwoordelijken. Hoe zouden katholieken moeten reageren op desinformatie als het gaat om het vaccinatie?

Er is verkeerde informatie, desinformatie die niemand helpt. Binnen de katholieke leer hebben we dan de plicht om zeker te zijn van de wetenschappelijke feiten en ook van de morele feiten. Dit komt rechtstreeks van Thomas van Aquino: dat we onze realiteit moeten kennen. We zijn echt verplicht om een beetje over de wetenschap te weten. Ik ben geen wetenschapper. Ik kon de vaccins niet zo uitleggen als ze kunnen, maar we vertrouwen natuurlijk op hun informatie. Dus, om te weten dat er bijvoorbeeld vaccins zijn waarvan ze zeggen dat ze [geen] componenten uit menselijke lichamen in zich hebben - dat is nummer één in het verlichten van het geweten van mensen. Omdat het een legitieme vraag is over de moraliteit van de vaccins.

De andere kant ervan is te weten wat kerkleer zegt. De Pauselijke Academie van het Leven zei dat wanneer er een ernstige ziekte dreigt - en als er geen ethische vaccins beschikbaar zijn – je toch deze vaccins moet gebruiken. En dat zou het geval zijn, zelfs als er een soort dubieuze componenten waren. De morele plicht tegenover het hoger goed is belangrijk.

Paus Franciscus

Zowel paus Franciscus als de gepensioneerde paus Benedictus XVI hebben de eerste dosis van het vaccin tegen COVID-19 gekregen nadat het Vaticaan op 13 januari begon met het vaccineren van zijn werknemers en inwoners.

In een interview begin dit jaar dat op de Italiaanse televisie werd uitgezonden, kondigde paus Franciscus aan dat hij zich had aangemeld om het vaccin te ontvangen en zei: ‘Ik vind dat iedereen het vaccin zou moeten krijgen; het is een ethische optie omdat je gezondheid, je leven op het spel staat en ook het leven van anderen op het spel staat.’ Hij voegde eraan toe: ‘Volgende week beginnen we ermee in het Vaticaan, en ik heb een plaats gereserveerd. Ik zal het ontvangen.’

Benedictus XVI volgt het nieuws en hij deelt onze zorgen over de pandemie, over wat er in de wereld gebeurt, over de vele mensen die door het virus zijn omgekomen. Hij liet in een gesprek ontvallen dat er ‘mensen zijn die hij kent gestorven zijn aan COVID-19’.

Aartsbisschop Ganswein zei dat de gepensioneerde paus mentaal nog steeds erg scherp is, maar dat zijn stem en fysieke kracht zijn verzwakt. Hij rust meer uit, ‘maar we gaan nog steeds elke middag uit, ondanks de kou, in de Vaticaanse tuinen’, voegde hij eraan toe.

Plicht

We vragen uitdrukkelijk om de oproep tot vaccinatie niet te negeren. Beschouw het als een christelijke plicht om je gezond te houden en de levens van anderen te redden en je geliefden te beschermen. Vaccins zijn veilig en zeer effectief. Het zijn geneesmiddelen en net als andere medicijnen kunnen er dus ook bijwerkingen optreden, maar dat gaat snel voorbij. Zeer zelden of zelfs uitzonderlijk kan er zich een meer ernstige bijwerking voordoen. Maar het risico daarop is verwaarloosbaar vergeleken met de risico's van de infectieziektes zelf, hun complicaties en eventuele sterfte als gevolg ervan. Vaccins zijn gratis.

Misschien herinneren sommigen zich nog de vaccinatie tegen pokken. Doordat de meeste van ons werden gevaccineerd tegen pokken, een ziekte die veel doden maakte of tot ernstige handicaps leidden, is deze ziekte volledig verdwenen. Vandaag krijgen kinderen geen pokkenvaccinatie meer omdat de ziekte niet langer in omloop is.

Dus doen!!!

priester Geert C. Leenknegt, namens de parochieploeg.

Dekenaal nieuws