kaarsjes
lichtmis
doopsymbooltje

Een Lichtmis-luisterwandeling die coronaveilig is

Het grootste deel speelt zich af in de buitenlucht. Elk gezin gaat afzonderlijk op stap. Met de digitale tochtkaart van deze Lichtmis-luisterwandeling lossen ze onderweg, op momenten die ze zelf kiezen, toffe opdrachten en raadsels op. Hiervoor beluisteren jullie via je gsm korte audiofragmenten waarin Maria, Jozef, Simeon en Hanna hen op weg zetten naar het Licht in de kerk. Tegelijk wordt er een stukje van het verhaal van de Opdracht van de Heer (Lc 2,22-39) verteld. Maar opgelet: ook de duistere koning Herodes is op pad, en die moeten jullie te snel af zijn. Bij elke halte hoort een leuke opdracht die je tot een goed einde moeten brengen. De opdrachten zijn op maat van kinderen tot 10 jaar, maar iedereen kan meegenieten!

De vijfde opdracht brengt jullie naar binnen. Dat kan bij jullie thuis zijn – maar wat is het mooi wanneer de ontdekking van het Licht' in de kerk kan plaatsvinden, net zoals Jezus’ licht herkend werd in de tempel!

Daar beluisteren jullie het laatste audiofragment en krijgen jullie de opdracht om het Lichteiland groter te maken door een kaarsje aan te steken. Op de digitale tochtkaart staat ook een kort gebed dat jullie gezin in de kerk (van Buggenhout, Denderbelle, Lebbeke, Opdorp, Opstal, Wieze) kan bidden.

We nodigen jullie uit om op:

• woensdag 2 februari (van 12u. tot 17:00 u.)
  • zaterdag 5 februari (eventueel vanaf 09:00 tot 17:00 u.)
  • zondag 6 februari  (eventueel vanaf 09:00 tot 17:00 u.)

een vrije wandeling te maken. Dit kan gebeuren met een of beiden van jullie als ouders of grootouders. Omwille van de veiligheid (stijgende besmettingen) vragen we ook om dit niet met andere ouders te doen. Wees ook attent voor het aantal aanwezigen in de kerk aan het einde van de tocht. En weinig aantal 'gezinsbubbel' kunnen ongeveer telkens tien minuten in de kerk zijn.

Stippel zelf een leuke wandeling uit van een kwartier (voor trage stappers) tot een half uur (voor snelle stappers) die uitkomen bij de kerk. Het gezin bepaalt zelf wanneer het een fragment beluistert en een opdracht uitvoert. Alle opdrachten zijn geschikt om uit te voeren in (liefst rustige) straten of in een parkje. Enkel voor de derde opdracht is er wat meer ruimte nodig. Voorzie dus ergens in het midden van de wandeling een groen, verkeersveilig stukje waar het gezin een spel kan spelen. Hou zeker rekening met trage en snelle stappers!

Timing: De luisterwandeling buiten neemt in zijn totaliteit ongeveer anderhalf uur in beslag: het wandelen zelf + aan elke halte een pauze van een kwartier, waarbij de deelnemers het korte audiofragment beluisteren, de opdracht uitvoeren en het raadsel oplossen. De laatste halte in de kerk zal ongeveer tien minuutjes in beslag nemen.

Wat neem je mee?

• een mooie babypop in een warm dekentje
  • een sjaal die kan dienst doen als blinddoek
  • een zak om takjes en andere schatten in te verzamelen
  • een smartphone of tablet met internetverbinding
  • de link naar de digitale tochtkaart (of de pdf)  (Wanneer een gezin geen smartphone of tablet met internetverbinding ter beschikkinig heeft, kan je een tochtboekje meegeven, waarin ook de teksten van de vijf luisterfragmenten opgenomen zijn, zodat iemand van het gezin ze tijdens de wandeling kan voorlezen.)
  • mondmaskers voor in de kerk (van Buggenhout, Denderbelle, Lebbeke, Opdorp, Opstal, Wieze)
  • neem per opdracht slechts kwartiertje tijd, niet langer. Jullie moeten immers op tijd in de kerk zijn, voor Herodes eraan komt!

Wil je de dag afronden met lekkere pannenkoeken? Dan vind je hier ons magisch recept voor superlichte pannenkoeken.

Alvast welkom en vooral veel plezier!

Ouders met pasgedoopten

We nodigen de ouders die, sinds 02 februari van vorig jaar, een dopeling hadden uiteraard ook uit tot dit Lichtmisinitiatief.

U kunt in de kerk uw doopsymbooltje komen ophalen en een kaarsje doen branden voor jullie kinderen en gezin bij het Mariabeeld in de kerk waar het doopsel plaats vond.

Welkom!

Logo Mariaparochie