De afgelopen weken onvingen kinderen en jongeren in deze paastijd in onze kerken voor het eerst de communie of het vormsel.

een keuze

Het geloof wordt meer en meer ook een bewustere keuze. Ouders kiezen niet automatisch meer voor de sacramenten bij de geboorte van hun kind. Het doopsel wordt soms uitgesteld tot latere leeftijd omdat men kinderen wil zelf laten kiezen. Op zich is dat goed, al mag het ook gezegd worden dat het de verantwoordelijkheid blijft van ouders om voor hun kinderen keuzes te maken. Zoals ze het ook doen voor scholen, sport-en jeugdverenigingen en veel andere zaken. Als men zelf vegetarier is als ouder zal men dit ook kiezen voor de kinderen. Voor geloof zou je dit ook mogen verwachten: gelovige ouders kiezen voor hun kinderen voor de sacramenten en de geloofsopvoeding.

De vraag die elke ouder zich zou moeten stellen: hoe gelovig ben ik en in welke mate wil ik dit delen in mijn gezin? Ben ik bereid om mijn geloof te laten groeien en wil ik dit ook uitwisselen met anderen?

met anderen

Kinderen van 6 of 7 jaar zijn geen onmondige kinderen meer. Ze zijn zich al sterk bewust van wat er zich rondom hen afspeelt, ze kunnen zich al goed uitdrukken en maken af en toe ook al zelf keuzes. Tegelijkertijd zijn 6- of 7-jarigen nog wel erg jong om helemaal alleen te kiezen voor de eerste communie.

Voor 11- of 12-jarigen is dat al iets makkelijker: ze weten heel duidelijk wat ze willen. Al worden keuzes bij hen, maar dat is evenzo bij sommige volwassenen, al eens beinvloed door hun vrienden of leeftijdsgenoten of anderen in het algemeen.

Daarom is het ook belangrijk oog te hebben voor de ouders, broers, zussen of andere tochtgenoten die verder gelovig met hen op weg willen gaan. Het is van belang om ouders te stimuleren om met hun kinderen stapjes te zetten op de weg van het geloof. Vanuit de Mariaparochie zou het goed zijn om gezinnen diverse concrete tips en suggesties aan te bieden om de geloofsopvoeding gestalte te geven. Niet alleen de ouders, maar ook de grootouders, meters en peters kunnen uitgenodigd worden voor de voorbereidende bijeenkomsten en voor de instapvieringen. Zo wordt het thuismilieu van de kinderen en jongeren betrokken bij deze belangrijke stap.

Thuis is de eerste plaats

Catechese impulsen voor voorbereiding thuis en online catecheses bieden de mogelijkheid om er thuis, op de momenten die voor het gezin passend is, eventueel met peter en meter erbij of grootouders, rond diverse geloofsthema’s in gesprek en actie bezig te zijn.

Eerste communie tochten en vormsel- of geloofstochten kunnen het gezin naar de kerk brengen om in een meer symbolische setting een aspect van de geloofsgroei te belichten. Met wordt met elkaar op een speels en eigentijds manier in gesprek gebracht over geloof en leven.

Toch blijft het ook belangrijk dat een kerkbezoek ook verder gaat dan catechesebijeenkomsten. Aansluiten bij de geloofsgemeenschap is wezenlijk om gedragen te groeien in een dynamiek die pas kan ontstaan na vele jaren trouw bij een gemenschap te horen. De kinderen en jongeren zijn immers de toekomst van onze geloofsgmeenschap in de streek. We moeten durven onder ogen zien dat de kerktorengebonden gevechten relatief zullen zijn als we niet durven zien dat we geloof in de streek zullen moeten bestendigen.

Geloofsgemeenschap

Catecheses gebeuren daarom best aansluitend bij een geloofsgmeenschap en als gezin. De tijd dat men kinderen met de auto bracht en ze gingen afzetten aan de kerkpoort om ze na de catechese en viering weer op te halen is voorbij. Kinderen en jongeren maken deel uit van een gezin en zo zijn ze ook best aanwezig in de viering.

Dat de gemeenschap ook best aansluit bij een voorafgaande catechese aan een viering zou de band zeker versterken met de gezinnen. Uiteindelijk zitten we allemaal in een groeiproces als het over geloof gaat. Niet dikwijls gebeurt het dat wekelijkse kerkgangers naar een andere kerk gaan waar er geen eerste communie, vormsel of andere bijzondere vieringen met gezinnen zijn. En catecheses worden terug gebracht tot enkel zij die een sacrament willen ontvangen. De tijd dat kinderen vooraan in de kerk worden gedropt met links en rechts een toezichter is niet meer van deze tijd. Hoe praktisch dit ook is: het gezin moet haar plaats krijgen in onze vieringen. Daar kunnen we niet meer omheen.

Dank

Langs deze weg willen we iedereen danken die voor mooie vieringen hebben gezorgd voor onze kinderen en jongeren samen met hun gezinnen. Verschillende foto’s van diverse vieringen zijn binnenkort te vinden op onze parochiesite.

deze tekst werd gepubliceerd in Week: 21 (nummer van woensdag 25 mei 2022)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

vormselviering in de kerk van Lebbeke op 8 mei 2022  foto's:  Studio Yves
EC20220521 kerk Buggenhout foto: Anita De Bruyne
Eerste communie in Wieze 15 mei 2022  Foto's:  studio Yves