Stemmen is een vrij kostbaar recht dat nu in België, met de wijziging in de wetgeving, niet langer verplicht is voor de lokale verkiezingen. Dit biedt een nieuwe dynamiek waarbij elke burger zelf moet afwegen of en hoe zij zich willen inzetten in het democratische proces. Voor christenen ligt hierbij een bijzondere verantwoordelijkheid om actief deel te nemen aan het politiek milieu, al is stemmen niet meer verplicht.

Paus Franciscus heeft herhaaldelijk gesproken over de verantwoordelijkheid van gelovigen, waaronder de verantwoordelijkheid om te stemmen, vooral in de context van het bevorderen van het algemeen welzijn en hetzij morele waarden.

1. Vrije keuze als kans

De mogelijkheid om vrijwillig te stemmen biedt elke burger de kans om bewust na te denken over de waarden en idealen die zij willen zien terugkomen in het beleid. Christenen worden uitgenodigd om hun geloof te integreren in hun stemkeuze. Dit betekent dat het niet slechts om een stemwisseling gaat, maar om het kiezen van kandidaten die een rechtvaardige en medemenselijke samenleving bevorderen, in lijn met christelijke principes.

In zijn apostolische reis naar Ecuador in 2015 sprak de paus over de noodzaak voor diepe betrokkenheid bij de gemeenschap, waarbij stemmen werd genoemd als een manier om bij te dragen aan het goede. Hij benadrukte de plicht om de stem te gebruiken voor een rechtvaardiger en solidairer beleid.(Bron: Paus Franciscus, *Toespraken en homilieën tijdens de apostolische reis naar Ecuador, 2015*)

2. Morele verantwoordelijkheid

Als christen is het belangrijk om de impact van ons stemgedrag te overwegen. Zelfreflectie is essentieel: wie vertegenwoordigt het beste de waarden van gerechtigheid, compassie en solidariteit? Stemmen is een mogelijkheid om niet alleen voor jezelf, maar ook voor de meest kwetsbaren in de samenleving te kiezen. Het onderstrepen van morele en ethische verantwoordelijkheden is cruciaal in deze beslissing.

Paus Franciscus heeft benadrukt dat burgers, en dus ook christenen, de verantwoordelijkheid hebben om te stemmen, omdat het kiezen van leiders en beleid invloed heeft op de maatschappij. In zijn boodschap voor de Werelddag van de Vrede 2014 benadrukte hij de noodzaak van deelname aan de democratie en noemde het "een morele plicht."

3. Impact op de gemeenschap

Door actief deel te nemen aan de verkiezingen, zelfs wanneer dit vrijwillig is, kunnen we een positieve bijdrage leveren aan onze gemeenschappen. Christenen hebben de plicht om zich in te zetten voor het algemeen welzijn en de sociale rechtvaardigheid. De keuzes die we maken, beïnvloeden het leven van anderen en kunnen bijdragen aan de opbouw van een rechtvaardige samenleving, waarin iedereen het goed heeft.

In verschillende toespraken heeft hij herhaald dat de stem niet alleen voor persoonlijke belangen is, maar ook een verantwoordelijkheid is tegenover de gemeenschap. Hij moedigt gelovigen aan om kandidaten te kiezen die de sociale rechtvaardigheid bevorderen en het welzijn van de meest kwetsbaren in de samenleving ondersteunen. (Bron:** Paus Franciscus, *Toespraak tijdens de Wereldbijeenkomst voor het Religieuze Leiderschap, 2017*)

4. Jongeren betrekken

Het is ook belangrijk om jongere generaties te betrekken bij dit proces. Terwijl stemmen nu optioneel is, behoren wij, als christenen, tot de taak om jongeren bewust te maken van de waarde van hun stem en hen aan te moedigen om actief deel te nemen aan de democratie. Dit helpt niet alleen om hun stem te laten horen, maar ook om hen te onderwijzen in de verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gaan.

Tijdens zijn bezoek aan andere landen, zoals de Filipijnen, spoorde de paus christenen aan om actief deel te nemen aan het politieke leven en hun stem te gebruiken als een middel voor verandering en verbetering van de samenleving. (Bron:** Paus Franciscus, *Toespraak bij de ontvangst van jongeren in Cebu, 2015*)

Conclusie

Hoewel stemmen voor lokale verkiezingen in België niet meer verplicht is, blijft de verantwoordelijkheid om te stemmen en deel te nemen aan de democratie onverminderd belangrijk voor christenen. Door onze stem te laten horen, kunnen we invloed uitoefenen op de toekomst van onze gemeenschappen en bijdragen aan een rechtvaardige samenleving die de waarden van onze geloofstraditie weerspiegelt. Laten we deze mogelijkheid om te stemmen omarmen en onze verantwoordelijkheden in de politiek serieus nemen.

Paus Franciscus onderstreept herhaaldelijk dat stemmen niet alleen een burgerplicht is, maar ook een morele verantwoordelijkheid van gelovigen. Het stemmen moet worden benaderd vanuit de kijk op sociale rechtvaardigheid en zorg voor de gemeenschap. Deze principes zijn verweven in zijn boodschap en motiveren christenen om actief deel te nemen aan het democratische proces.

de tekst werd gepubliceerd in Week: 42 (nummer van woensdag 9 oktober 2024)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Buggenhout-Lebbeke

kiezen
Mariaparochie