Els De Coker uit Oudenaarde begon met 250 witte Mariabeeldjes op te stellen in een kapel. Inspiratie voor de vormgeving van de beeldjes haalde Els bij de Guimauve snoepjes, de gekende mariakes.

Ondertussen groeide de collectie aan tot meer dan duizend beeldjes. Ze trekken als een processie doorheen kerken en kapellen in Vlaanderen en Nederland. Op het eerste gezicht lijken ze allemaal identiek, maar als je goed kijkt zijn ze toch allemaal verschillend. Bezoekers en sympathisanten kunnen zelf zo een beeldje bewerken met gouden accenten. Mensen drukken op een artistieke manier hun verbondenheid met Maria uit. Het gepersonaliseerde beeldje wordt telkens toegevoegd aan de collectie. Alle beeldjes samen, brengen een krachtige boodschap. We verschillen allen als mens, ieder met zijn of haar vreugde en verdriet. We mogen waardig naast elkaar staan en we leggen wie we zijn in de handen van Maria.

Bij ons
De collectie komt in de maand augustus en september naar de kerk in Buggenhout, van 15 augustus Maria-ten- Hemelopneming tot 8 september Maria Geboorte. Tegelijk willen we hiermee ook aandacht vragen voor de 60ste verjaardag van de kroning van O.-L.-Vrouw van Smarten in de Boskapel. Door de uitlopende restauratie van de boskapel gaat de expo door in de kerk van Buggenhout.

De beelden verwijzen naar 'Iedereen gelijk zonder tierlantijntjes', in het puurste wit. Daardoor straalt die grote groep Maria’s tegelijk kracht en zachtheid uit. De beelden werden niet opgeschuurd of afgewerkt en hebben daardoor elk hun mankementjes. Een scheef voetje, een brokje af, het ene wat groter dan het ander. Els De Coker: “Toch zien ze er in al die ongelijkheden hetzelfde uit. Dat is de boodschap die ik wil brengen met deze expo: we zijn allemaal gelijkwaardig in ons mens-zijn. En dat idee resoneert blijkbaar bij veel mensen, want de reacties die ik krijg zijn zo enthousiast. Iedereen kan zijn eigen invulling geven aan de expo, of je nu gelovig bent of niet. De Maria’s brengen iets teweeg en dat maakt hun reis zo waardevol.”

Begonnen als een snoepje
De eerste versie van Els De Cokers beeldje zag er anders uit. Op vraag van een vriendin ontwierp ze een pastelkleurige Maria, zoals de snoepjes. Maar de witte, pure, onbewerkte versie van het beeldje bleef hangen bij Els. “Die straalde zoveel rust uit, in al haar eenvoud, zonder opsmuk. Ik voelde dat haar verhaal verder moest gaan en uiteindelijk groeide het idee uit tot een stroom van 250 witte beeldjes die uitwaaiert in de ruimte.”

Bezoekers van de expo OP WEG krijgen bovendien de kans om zo’n Mariabeeldje te bewerken met een goudstift en hun eigen, unieke versie toe te voegen aan de stroom.

JB

maria expo

De expo was te bezoeken van 15 augustus 2024 tot en met 8 september 2024 in de kerk van Buggenhout.

maria expo
affiche Maria expo

met dank aan Lindsay Loverie voor sommige foto's
en al wie spontaan een foto bezorgde.

Op Weg 2024

Super dankjewel aan iedereen die voor aanwezigheid en toezicht heeft gezorgd tijdens de dagelijkse 'artistieke momenten'. Jullie aanwezigheid was heel belangrijk en maakte de tentoonstelling persoonlijker.