rozenkrans
paus Franciscus
paus rozenkransgebed

Het Vaticaan heeft een rozenkransinitiatief aangekondigd dat de maand mei wijdt aan gebed voor een einde aan de coronavirus-pandemie.

De Pauselijke Raad ter Bevordering van de Nieuwe Evangelisatie zei op 21 april dat “voor het diepe verlangen van de Heilige Vader, de maand mei zal worden gewijd aan een gebedsmarathon met als thema 'Gebed tot God ging onophoudelijk op vanuit de hele Kerk.”

Het is daarom goed dat we in onze Mariaheiligdommen in de Mariaparochie op een speciale manier betrokken zouden zijn als promotor van de rozenkrans voor het individueel gebed, in gezinnen en in gemeenschappen.

De Katholieke Kerk wijdt de maand mei aan de Heilige Maagd Maria. Paus Franciscus opent de gebedsmaand op 1 mei en vraagt om de voorbede van Maria.

Bidden

Hij sprak over het coronavirus en de economische effecten ervan in een videoboodschap voor deelnemers aan de 27e Ibero-Amerikaanse top in Andorra op 21 april.

De COVID-19-pandemie “heeft enorme offers geëist van elk land en zijn burgers”, zei hij. De crisis heeft een beroep gedaan op “de hele internationale gemeenschap om zich verenigd, met een geest van verantwoordelijkheid en broederschap, in te zetten voor de vele uitdagingen die al in actie zijn en die zullen komen.”

De paus zei dat hij had gebeden voor de miljoenen mensen die zijn overleden aan COVID-19 of die aan de ziekte lijden, evenals voor hun families. “De pandemie heeft geen onderscheid gemaakt en heeft mensen van alle culturen, geloofsovertuigingen, sociale en economische lagen getroffen”, zei hij. Hij benadrukte het belang van het beschouwen van anti-COVID-vaccinatie als een "universeel algemeen belang".

Eerlijke verdeling van vaccins

Hij zei: “Op dit gebied zijn initiatieven die nieuwe vormen van solidariteit proberen te creëren op internationaal niveau bijzonder welkom, met mechanismen die gericht zijn op het garanderen van een rechtvaardige verdeling van vaccins, niet gebaseerd op puur economische criteria, maar rekening houdend met de behoeften van allemaal, vooral die van de meest kwetsbaren en behoeftigen. "

Herstel met aandacht voor armen

“Het is dringend noodzakelijk om een herstelmodel te overwegen dat in staat is om nieuwe, meer inclusieve en duurzame oplossingen te genereren, gericht op het algemeen algemeen welzijn, en om Gods belofte voor alle mensen te vervullen”, zei paus Franciscus.

Hij voegde eraan toe dat, als reactie op het coronavirus, aandacht moet worden besteed aan het hervormen van de internationale schuldenstructuur en het toelaten van toegang tot externe financiering om de economische ontwikkeling te bevorderen “zodat iedereen uit de huidige situatie kan komen met de beste kans op herstel”.

“Niets van dit alles zal mogelijk zijn zonder een sterke politieke wil die de moed heeft om te beslissen om dingen te veranderen, voornamelijk prioriteiten, zodat het niet de armen zijn die de hoogste kosten betalen voor deze tragedies die onze menselijke familie treffen”, zei hij.

Maria in onze parochie

Ik nodig jullie daarom uit om deel te nemen en de rozenkrans te bidden in de Meimaand individueel of in de gezinnen of met een paar samen, rekeninghoudend met de maatregelen.

Eventueel kan dit gebeuren aan een Mariakapelletje. Zorg ook voor een mooi versierd Mariakapel. En wat denk je om een Mariabeeld zichtbaar aan het raam te plaatsen als een uitnodiging tot gebed en toewijding?

Geert C. Leenknegt, priester

Werd gepubliceerd in Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout. Week: 17 (nummer van woensdag 21 april 2021)

Dekenaal nieuws