Het feest van Pinksteren is voor sommige mensen niet meer veel zeggend. Nochtans is het mysterie van Pinksteren voor onze tijd van onschatbaar belang. Het is het feest van de eenheid, inzicht en menselijke communie. We zien dat in onze wereld waar we ongelooflijk dicht bij elkaar zijn door de ontwikkeling van de verschillende communicatie mogelijkheden. Maar waar de geografische afstanden lijken te verdwijnen, is elkaar begrijpen en communie tussen mensen zowel oppervlakkig als problematisch.

Elkaar verstaan?

Er blijven onevenwichtigheden bestaan die vaak tot conflicten leiden; de dialoog tussen de generaties is zwaar en soms overheerst vijandschap; we zijn getuige van dagelijkse gebeurtenissen waarin het lijkt alsof mensen agressiever en strijdlustiger worden. Elkaar begrijpen lijkt te veeleisend, dus blijven ze liever in zichzelf opgesloten, in hun eigen belang. Kunnen we echt de eenheid vinden en leven in deze situatie die we nodig hebben?

Kunnen veel

In de bijbelse lezing over Babel ontdekken we een hedendaagse situatie. De vooruitgang van wetenschap en technologie heeft ons in staat gesteld de krachten van de natuur te domineren, de elementen te manipuleren en levende wezens te reproduceren, bijna tot op het punt dat we de mens zelf hebben gemaakt. In deze situatie lijkt bidden tot God achterhaald of zinloos, omdat we zelf kunnen bouwen en bereiken wat we maar willen. We hebben de mogelijkheid tot communicatie vergroot, om informatie te verkrijgen, om nieuws door te geven, maar kunnen we zeggen dat ons vermogen om elkaar te begrijpen is toegenomen? Of misschien, paradoxaal genoeg, begrijpen we elkaar steeds minder? Schijnt er niet een gevoel van wederzijds wantrouwen, achterdocht en angst onder de mensen te sluipen, zelfs tot het punt dat het ene individu gevaarlijk wordt voor het andere? Laten we daarom terugkeren naar onze uitgangsvraag: kunnen eenheid en harmonie werkelijk bestaan? Hoe?

Eenheid en harmonie

We vinden het antwoord in de Heilige Schrift: eenheid kan alleen bestaan als een gave van Gods Geest die ons een nieuw hart en een nieuwe taal zal geven, een nieuw vermogen om te communiceren. En dit is wat er gebeurde op Pinksteren. Op die ochtend, 50 dagen na Pasen, blies er een machtige wind door Jeruzalem en de vlam van de Heilige Geest daalde neer op de verzamelde leerlingen. Het zette zich op elk van hen neer en ontstak in hen het goddelijke vuur, een vuur van liefde dat in staat is hen te transformeren. Hun angst verdween, ze voelden hun hart gevuld met nieuwe kracht, hun tong werd losgemaakt en ze begonnen vrijuit te spreken op zo'n manier dat iedereen de aankondiging kon begrijpen dat Jezus Christus was gestorven en verrezen. Op Pinksteren, waar verdeeldheid en vervreemding was geweest, werden eenheid en begrip geboren.

Babel en Pinksteren

Juist omdat de Geest zo handelt, leidt hij ons binnen in de hele waarheid, die Jezus is, en leidt hij ons om er dieper naar te kijken en haar te begrijpen. We groeien niet in kennis door onszelf op te sluiten in ons eigen ego, maar alleen in een houding van diepe innerlijke nederigheid worden we in staat om te luisteren naar en te delen in het 'wij' van de Kerk. En zo wordt het duidelijker waarom Babel Babel is en Pinksteren Pinksteren. Overal waar mensen zichzelf als God willen opwerpen, kunnen ze niet anders dan zich tegen elkaar opstellen. In plaats daarvan staan ze open voor de werking van zijn Geest, waar ze zich ook in de waarheid van de Heer plaatsen, die hen ondersteunt en verenigt.

Kom heilige Geest

We moeten leven in overeenstemming met de Geest van eenheid en waarheid en daarom moeten we bidden dat de Geest ons verlicht en leidt, zodat we onze fascinatie voor het volgen van onze eigen waarheden kunnen overwinnen en de waarheid van Christus ontvangen, doorgegeven in de kerk. Lucas' verslag van Pinksteren vertelt ons dat voordat Jezus naar de hemel opsteeg, hij de apostelen vroeg om bij elkaar te blijven om zich voor te bereiden op het ontvangen van de gave van de Heilige Geest. En ze kwamen samen in gebed met Maria in de cenakel om de beloofde gebeurtenis af te wachten (vgl. Handelingen 1:14). Samengekomen met Maria, zoals bij haar geboorte, bidt de Kerk ook vandaag: “Veni Sancte Spiritus! — Kom Heilige Geest, vervul de harten van uw gelovigen en ontsteek in hen het vuur van uw liefde!”.

GCL

deze tekst werd gepubliceerd in Week: 21 (nummer van woensdag 24 mei 2023)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

Pinksteren

Veni Creator Spiritus