Joshua
Cartoon

deze tekst werd gepubliceerd in Week: 45 (nummer van woensdag 9 november 2022)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

Ik ontdekte op Instagram en andere sociale media The Catholic Cartoon, een online stripverhaal geschreven en geïllustreerd door de 19-jarige Joshua Masterson uit Volo, Illinois.

Zijn bewuste gelovige houding, zijn betrokkenheid als misdienaar in zijn kerk en zijn, van jongsaf geleerde, tekenkunst zorgen voor een leuke eigentijds situatie-cartoon met een vleugje nostalgie en humor. Het is duidelijk dat Joshua midden de liturgische en pastorale realiteit staat. Ondertussen is zijn tekenkunst gegroeid naar digitaal tekenen.

De cartoon doet ons delen in het leven van pastoor Otto, een blondharige priester met een grote neus die de verschillende stresssituaties en geneugten van dienstbaarheid ervaart. Oorspronkelijk een stille protagonist die de chaos om hem heen passief in zich opnam, is pastoor Otto een actief, speels personage op zich geworden. Hij zal een hele week proberen een baard te laten groeien, luisteren naar de suggestie van twee misdienaren voor een wijwaterballongevecht en een pittige pasta maken voor Pinksteren om letterlijke vuurtongen te creëren. Diaken Bob komt af en toe ook in de cartoon, evenals Father Val, een oudere priester die ook een hond heeft, genaamd Domino, en een zwarte kat met de naam Hippo.

The Catholic Cartoon wordt viermaal per week gepubliceerd op Instagram (met meer dan 23 duizend volgers) en op zijn website. Maandag, woensdag en vrijdag verschijnen deze in zwart/wit en beslaan meestal telkens vier paneeltjes en op zondag wordt deze gekleurd en kan soms tot zeven paneeltjes gaan met dus meer dialoog en meer ontwikkelde humor. Een dagelijkse strip neemt ongeveer 6 uur werk in beslag en voor die van de zondag is dat ongeveer drievoudig. Er gaat heel wat brainstorm en schetsen vooraf voor een cartoon gerealiseerd wordt.

Toen ik Joshua contacteerd in verband met zijn strip was hij heel enthousiast om samen te werken. Hoewel sociale media heel toegankelijk is en bijna in oppositie staat met verhalen in gedrukte vorm, is Joshua ervan overtuigd dat hij een onderbelichte manier heeft gevonden om zijn strip te delen. "Kerken brengen nog steeds bulletins/parochiebladen in print, dus ik dacht dat het cool zou zijn om mijn strip in deze te hebben, en het kan iets speciaals zijn", zei hij.

We zouden wekelijks een cartoon ontvangen in het nederlands vertaald.

De bijdrage die hij vraagt is zeer laag: €100 per jaar. Het werk dat hij ervoor doet wordt uiteraard niet gedekt door deze kleine bijdrage. Aangezien we ook geen winst maken met het parochieblad zitten we ook beperkt. Daarom lijkt het ons redelijk om hem via giften meer te geven. Het zou ook een optie zijn om andere parochies uit te nodigen om te publiceren.

In een interview liet Joshua weten: “Ik wil de wereld vreugde brengen met de gave die God mij heeft gegeven", zei hij, "maar ook om zijn Koninkrijk op te bouwen, om de harten en geest van zijn volk tot hem te verheffen met behulp van mijn gaven. Kunst heeft een heel speciale manier om dat te doen, je hart en geest naar een hoger niveau van denken te tillen.”

“Het klinkt misschien heel belachelijk en dwaas, maar zelfs [met] mijn strips zijn mensen naar me toegekomen en ze hebben me verteld dat sommige van deze veel voor hen hebben betekend [en] ze echt hebben geraakt", zei. Joshua. “Als ik dat hoor, denk ik, dat is precies wat ik wil. Dat is precies waarvoor ik het doe.”

We kunnen alvast genieten van een eerste comic en een groet van hem naar ons met een Belgische vlag.

Geert C LEENKNEGT, priester

cartoon