We nodigen iedereen vanuit de Mariaparochie uit tot deelname. Iedereen uit de kerkplekken van Buggenhout, Denderbelle, Lebbeke, Opdorp, Opstal en Wieze kan meedoen aan dit fantastisch initiatief.
vastenvoetentocht 2023

Jaarlijks trekken een 1500-tal Buggenhoutenaars langs de deuren om een bijdrage te vragen voor de benefiet­tocht die reeds 48 maal in het begin van de maand maart of eind februari werd opgezet.

In 2023 zijn we toe aan de 49ste editie, dit houdt in dat we uitkijken naar de 50ste editie. Dat wordt een speciale tocht !

De jaarlijkse organisatie van de Vastenvoettocht berust bij een aantal werkgroepen met o.m. teams van afgevaardigden van alle vrije en gemeentelijke scholen uit Buggenhout. Van kleuterscholen tot secundair onderwijs. Deze mensen bekomen de vlotte samenwerking vanuit de gemeenschapsschool en medewerkers van de verschillende projecten..

En weet u wat uniek is: onze organisatie kent geen echte bestuursvorm. We hebben geen voorzitter, geen secretaris, geen penningmeester en geen bestuursleden. Voor Vlaanderen zeker uniek, want de volksmond zegt gemakkelijk dat als er drie mensen aan tafel gaan zitten ze snel een vereniging met een eigen bestuur opzetten. Wij werken reeds 49 jaar samen zonder een echt bestuur!

Werkgroepen

. Er is een werkgroep actief die zorgt dat er elk jaar een traject wordt uitgestippeld

. Een andere werkgroep zorgt voor de public relations, de website en dergelijke

. Een derde werkgroep verzorgt de financiering

. Werkgroep Vier staat in voor de animatieprogramma’s en zal ook de viering van de 50ste verjaardag voorbereiden

. En dan is er nog de algemene vergadering waarop allen samenkomen en een stuurgroep voor de dagdagelijkse beslissingen

De Vastenvoettocht blijft bewust een kleinschalig project.

De organisatie benadrukt dat wij geen grootschalige projecten steunen en dat we enkel geld toestoppen aan projecten die gesteund worden door mensen uit onze eigen leefomgeving zodat we kunnen nagaan dat de gelden daadwerkelijk en goed besteed worden. We wensen geen grootschalige organisaties te steunen die veel geld uitgeven aan veelkleurige affiches, tv-spotjes en aan lonen van vrijgestelde medewerkers.

De gelden worden door de deelnemende scholen of verenigingen, na de tocht, iedere keer rechtstreeks op de rekening van onze organisatie gestort. De verschillende ontwikkelingshelpers of hun lokale contactpersonen halen hun deel van de winst persoonlijk af of hun aandeel wordt op hun persoonlijke rekening gestort. In enkele gevallen blijft het voorziene bedrag enkele jaren op de rekening van de voettocht staan tot de ontwikkelingshelpers zich komen aanbieden.

De Vastenvoettocht groeide vanuit de scholen en bekwam stilaan een semi-autonoom statuut. Toch blijft een verankering in de lokale scholen en verenigingen nodig.

Koperen centen

De actie rond het ophalen van koperen centen wordt in 2023 herhaald. De flessen, gevuld met centen, kunnen ingeleverd worden op 4 maart. Het sociale fonds van het Belfius-kantoor te Buggenhout betaalt gedeeltelijk de bankkosten op het inleveren van de muntstukken.

Het is mogelijks de laatste maal dat deze actie mogelijk is, dus zoek de koperen centen nog snel samen!

Reeds 49 jaar

De organisatoren kunnen reeds 49 jaar rekenen op een vast team van medewer­kers die voor en tijdens de tocht de handen uit de mouwen steken: de kinderen anime­ren zodat ze voldoende ingelicht zijn over het opzet van de tocht en de doelstellingen van de projecten, meestappen, pleisters plakken, met de bus rondrijden, soep uitscheppen, stempels zetten, de verkeers­veiligheid in het oog houden, de deelnemers terug op de juiste weg zetten, de peterslijsten klaarleggen, de bedragen uitrekenen, dranken uitschenken, de zaal opkuisen... Voor al deze taken hebben ze iedere keer tientallen medewerkers nodig en nog nooit hebben ze echt om hulp moeten vragen, steeds weer boden zich tientallen enthousiaste mensen vrijwillig aan om te helpen.

Contactadres: Kloosterstraat 15, 9255 Buggenhout, 0476 68.91.79 - vastenvoettochtbuggenhout@gmail.com

Bankrekening: BE56 0682 0749 8888

www.vastenvoettochtbuggenhout.be

Je kan ons ook terugvinden op Facebook