de dappere kunst van het moederschap

Nadenkend over de dappere kunst van het moederschap herinnerde ik mij een moeder die mij haar verhaal vertelde en dat is mij altijd bijgebleven. Ze vertelde me: ‘Ergens langs de lijn als moeders stopten we met het documenteren van onze eigen prestaties en begonnen we die van onze kinderen te documenteren. En met elke nieuwe mijlpaal hebben we meer te doen, meer bij te houden, meer verwachtingen te managen. Het leven wordt druk, zo druk dat de waardering voor de beweging van de tijd geleidelijk verschuift naar die dagen waarop we stilletjes binnensmonds zingen: "Ik wil er gewoon doorheen komen." Soms stapelen de lasten en verwachtingen zich op en lijkt er niet genoeg van jezelf te zijn om rond te komen.’

Kickboksles

‘Er zijn ook dagen van dichtgeslagen deuren, chagrijnige kinderen, vertelde ze verder, ‘en "Ik haat je! Je bent de slechtste moeder ooit!” wanneer we gewoon proberen de "goede" moeder te zijn. Het volgende dat we weten zijn we een andere moeder in een mars van moeders die door de bewegingen van het moederschap gaan, grappen maken over de momenten van vrede die we aan het eind van de dag kunnen krijgen, het huiswerk vervloeken waar onze kinderen over zeuren, en elkaar vertellen dat we zullen meedoen aan die kickboksles wanneer onze schema's minder druk worden. We zijn zo gefocust op het doorstaan ​​van het moederschap en het doen voor onze kinderen dat we op de een of andere manier al het ‘moederen’ die onze moeders tijdens onze eigen kinderjaren deden uit het oog verliezen. Ze hebben hun kostbare tijd besteed om ons te helpen groeien en onze doelen, vaardigheden en liefdes te bereiken.’

Passies ontdekken

Ze vertelde ook hoe ze ervaarde dat de wereld aan haar voeten lag en onze moeders hielpen en ons aanmoedigden om onze passies te ontdekken. ‘Maar als we moeder worden, verschuift de focus van prioriteiten. In plaats van onze dromen na te jagen, laten we ze in de steek en kopiëren we wat onze moeders voor ons deden. We zetten onszelf op een laag pitje om onze kinderen te helpen hun dromen te verwezenlijken, terwijl we de hele tijd weten dat we hen alleen helpen de dromen te verwezenlijken die ze hebben voordat ook zij ouders worden.

Wat als je die cyclus in je familie doorbrak? Wat als je zou besluiten om je kinderen te leren dat de vaardigheden en dromen die je als kind hebt gekoesterd net zo belangrijk zijn voor het verbeteren van je hele leven, en dat je daardoor momenten uit je schema vrijmaakt om je op jezelf te concentreren? Ik suggereer niet dat je je kinderen niet langer helpt hun dromen te verwezenlijken; Ik stel voor dat je het doet naast het voortzetten van de jouwe. Wat als jou dat zien doen, betekent dat ook zij hun hele leven hun dromen zullen najagen?’

De vraag die me ook steeds is bijgebleven: ‘Waar droomde je als kind van om te doen toen je opgroeide?’

Jouw nu!

Wil je weten wat de dappere kunst van het moederschap werkelijk is? Het zit er tussenin. Het is jouw hele verhaal, met ups en downs en gebroken cycli en geleerde lessen. Het zijn de momenten waarop je nooit, nooit, nooit, nooit opgeeft en de momenten waarop je opnieuw begint. Het zijn alle dagen, de weken, de maanden waar je agenda doorheen bladert. Het is niet de eindbestemming. Het is niet punt B op de reis. Het is jouw nu.

Dit is waarom ik geloof dat waar je ook begint, je een leven kunt leiden met een exponentieel potentieel, met meer mogelijkheden en levendige dromen. Denk niet, dat zou ik nooit kunnen, als je leest over het succes van iemand anders. Daag jezelf in plaats daarvan uit om te denken: wat als ik het zou proberen? Het is een uitdaging om de ene voet voor de andere te zetten, door te marcheren, vertrouwen te hebben in je capaciteiten en toekomst, en onwrikbaar te begrijpen dat je het waard bent om een ​​leven van levendigheid, betekenis en vreugde te leiden.

Levendig leven

Je leven is belangrijk en je bent het waard om in jezelf te geloven. Je bent het waard om weer vertrouwen en hoop te hebben. Je bent het waard om dromen te hebben en na te jagen. Je bent het waard om lief te hebben en bemind te worden. Je bent een leven waard met een verscheidenheid aan verhalen waar je ooit om kunt lachen en huilen.

Toen mijn grootmoeder mijn dochter Hannah voor het eerst vasthield, keek ze me aan en zei: 'Het voelt als gisteren dat dit je vader was. Het gaat snel. Maak je geen zorgen over de fouten. Leef gewoon met vreugde. Leef levend." En dat? Dat is wat ik wil dat je onthoudt.

Je bent een levendig leven waard.

Wensen

Samen met mijn collega’s en alle medewerkers op onze parochies wens ik naar aanleiding van Moederdag dat alle moeders weer durven dromen en tijd durven maken voor hun dromen. Laten we ook dankbaar zijn tegenover onze eigen moeder hier op aarde of al in de hemel om hun ‘moederen’, de kostbare tijd die ze hebben gegeven en nog steeds geven in een voortdurende zorg voor ons.

Dankjewel moeder.

Moeder Maria, help ons om onze dromen te realiseren en een levendig leven te leven.

Geert C. LEENKNEGT,

priester

deze tekst werd gepubliceerd in Week: 18 (nummer van woensdag 4 mei 2022)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

Foto: Pavel Danilyuk via pexels